|
|
|
|
Restrukturyzacja kosztowa wiąże się z wprowadzeniem istotnych zmian, a czasem nawet znaczącej modyfikacji dotychczasowego sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa, mających na celu dostosowanie obecnego modelu biznesowego przedsiębiorstwa do warunków zmieniającego się otoczenia. W swoim zakresie może obejmować ona restrukturyzacje strukturalne, majątkowe, finansowe, inwestycyjne, własnościowe czy personalne. W efekcie przeprowadzenia restrukturyzacji przedsiębiorstwo powinno być w stanie unikać zagrożeń pochodzących z otoczenia oraz w stopniu maksymalnym wykorzystywać tkwiący w nim potencjał.
|
|
Optymalizacja procesów polega na modyfikacji bądź reorganizacji dotychczasowego sposobu realizacji wybranych działań przedsiębiorstwa. Elementem optymalizacji jest mapa procesów, która
w sposób schematyczny przedstawia funkcjonowanie organizacji, obrazując przepływy materialne
i niematerialne pomiędzy poszczególnymi ogniwami całej firmy, bądź jej wybranego obszaru. Skutkiem optymalizacji procesów może być obniżenie kosztów, zmniejszenie czasochłonności lub podniesienie jakości wykonywanych działań.
|
|
Reorganizacja strukturalna związana jest z modyfikacją struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, zmianą zakresów odpowiedzialności poszczególnych stanowisk, sposobów raportowania, komunikacji, czy realizacji poszczególnych procesów. Przekształcenie struktury organizacyjnej jest często elementem optymalizacji zarówno kosztowej, jak i procesowej, może być również podyktowane zmianą sposobu zarządzania, czy realizacją długoterminowej strategii. W wyniku zmian strukturalnych organizacja zdolna jest w większym stopniu osiągać wyznaczone jej cele.
|
|
Zarządzanie tymczasowe polega na wprowadzeniu na określony czas niezależnego doradcy do przedsiębiorstwa. Brak jego powiązania z organizacją umożliwia mu stosowanie optymalnych rozwiązań i osiąganie oczekiwanych wyników. Ponadto pozwala mu to podejmować kluczowe decyzje i realizować właściwe działania w szybki i zdecydowany sposób.
|
|
Procedury antykryzysowe to plany działań, sposoby postępowania, procesy, które przedsiębiorstwo powinno stworzyć oraz wdrożyć, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia sytuacji kryzysowej w przyszłości. Działania mające zapobiec sytuacji krytycznej w firmie podejmowane są na długo przed możliwym wystąpieniem takiego stanu. Natomiast sprecyzowane plany działania w przypadku wystąpienia niepożądanych okoliczności mają za zadanie uchronić organizację przed ich negatywnymi skutkami.
|
|
|